Gentrificatie. In welk segment van de markt zit je?

Geen evidente vraag want de markt verandert, de sociaal-economische omgeving verandert, de ouderen maken plaats voor de jongeren en door de gentrificatie verandert je publiek, je omgeving en manier van werken.

1. Gentrificatie

De heropwaardering van steden en gemeentes is een goede zaak, achtergestelde buurten krijgen een nieuwe impuls, investeerders zien nieuwe opportuniteiten en nieuwe bewoners worden aangetrokken door een volledig nieuwe omgeving waardoor de prijzen van de appartementen naar boven kunnen getrokken worden en nieuwe, welstellende, kopers hun intrek nemen. 

2. Verschuiving

Het nadeel is dat de originele bewoners de nieuwe prijzen niet meer kunnen betalen, ze zich niet meer thuis voelen tussen de kaviaar en de champagne en verhuizen naar andere buurten die nog niet zijn opgewaardeerd.
Dit maakt dat een buurt of een gemeente wordt overladen door minder kapitaalkrachtige bewoners en raciale en economische gevolgen heeft.

3. wat is de impact op uw vastgoedkantoor?

Ofwel bevindt je kantoor zich in de buurt waar de heropwaardering plaats vindt en dan kan je vlot mee surfen op de stijgende trend ofwel is je kantoor gelegen in de zone waar de negatieve impact te voelen is. 
Belangrijk bij deze laatste situatie is dat je kantoor zich focust op
de betere woningen in de buurt en je zeer kritisch bent in de inkoop van deze eigendommen. Bekijk je percentage van de niet verkochte eigendommen, neem geen opdrachten aan van woningen die je niet of nauwelijks verkocht krijgt want deze panden kosten alleen maar een massa geld en energie. Van zodra je belandt in de lagere prijsklasse zullen je inkopen deze weg ook volgen want verkopers kijken eerst naar uw site en welke huizen overeenstemmen met de woning die je verkopers willen verkopen. 

4. je trekt aan wat je creëert

Van zodra uw website vol afgeleefde woningen staat zal dit idem dito cliënteel volgen met als gevolg dat je dossiers krijgt waar alleen nog aan getrokken en gesleurd moet worden. 
Hoe het einde van de week er gaat uitzien, na een week ploeteren, dienen we je niet te vertellen?
Beter 5 kwalitatieve panden in verkoop met een goede commissie, dan 20 panden waar je extra medewerkers dient voor in te schakelen, meer publiciteit dient te maken, met als gevolg dat je kosten hoger geraken dan je inkomsten.
Misschien een moeilijke materie maar neem gerust contact op voor meer info en diepgang in deze.

Deel dit artikel