Maak je van je klanten je ambassadeurs of saboteurs?
Mond aan mond reclame is vandaag de dag misschien één van de belangrijkste inkooptools voor de toekomst. Dankzij verwijzingen via-via kom je in contact met kopers en verkopers. Net deze mooie lead geeft kandidaten vertrouwen en hoef je niet aan minimum commissies te werken waar je uiteindelijk niets aan overhoudt.
Maar hoe geraak je zover dat klanten je zelf opbellen in plaats van urenlang prospecteren?
“Ik ben gestuurd geweest door meneer X en mevrouw Y”
1. Ga eens eten in een sterrenzaak.
De ervaring die je daar opdoet zal een veelvoud zijn van het betaald bedrag dat je die dag hebt uitgegeven aan eten en drinken. Elk moment van aankomst, tot begroeting, de tafelsetting, de voorgerechten, hoofdgerechten, desserts en de aangepaste wijnen zijn allemaal met de hoogste verfijning ontworpen en samengesteld. Allemaal om je een fantastische avond te bezorgen.
Als je deze reflectie toepast op je zakelijk aspect zal je zien dat volledige toewijding en zorg voor je cliënten op de allerhoogste plaats dienen te staan. Enkel hierdoor maak je ambassadeurs die je op termijn 1000 keer meer gaan opbrengen dan het betaald bedrag.
Je kan natuurlijk nog steeds al rokend en al bellend de deur voor je klanten opendoen en ongeïnteresseerd meegeven dat ze gerust wat mogen rondkijken, geen gevraagde documenten doorsturen, te laat komen, niet alle info geven die noodzakelijk is. De plussen en de minnen vertellen, want ook de minnen vertellen wekt vertrouwen.
2. doe het zoals de japanners
Heb je met Pasen al eens paaseitjes uitgedeeld? Verhuisdozen gegeven zonder hierover op voorhand te communiceren in je “commercieel” praatje? Heb je al eens een wandeltocht georganiseerd? Een petanque-wedstrijd gehouden in je buurt, een drink gehouden bij het huis dat je verkocht? Een bingo-middag in mekaar gestoken in het lokaal parochie centrum?
Iets doen dat niemand verwacht, dat maakt dat mensen een leuk gevoel ervaren. Doe deze acties in alle STILTE zoals de japanners.
3. ken je notarissen?
Verkopers komen gemakkelijk eerst in contact met hun notaris alvorens ze gaan verkopen. De vraag “welke makelaar” zouden we kunnen nemen komt sowieso ter sprake.
Deontologisch mogen notarissen deze vraag niet beantwoorden maar veel tekst dienen we hiervoor niet meer te schrijven. Nietwaar?
Zal uw lokale notaris u echt adviseren? Ga je voor excellentie of doorsnee?
4. Geef een cadeau/cheque
Als je tipgevers wilt opbouwen en het via-via verhaal wilt versterken dan helpt het altijd om “iets” te geven. Mensen blijven hier toch gevoelig aan want “voor niets gaat de zon op” principe zit in ieder van ons. Let op dat je niet op de lijn komt om commerciële leads te promoten want dat is deontologisch niet toegestaan maar een restaurantcheque, een shoppingcheque daar scoor je mee. Als je klanten met je restaurantcheque gaan eten zal je naam ongetwijfeld vallen.